Det er litt sykt å tenke på hvor fort verden har forandret seg og hvor villige vi er til å forandre oss sammen med den. Det er ikke noe spesielt galt i å forandre seg, men forandring kun for forandringens skyld bærer ikke noe godt med seg, som oftest. Det er som med de fleste tingene her i livet, en viss balanse er alltid greit å ha. Bare se på hvordan våre spisevaner har forandret seg, og hvordan de forandres nesten på impuls om en person på tv eller med viss innflytelse sier at de bør forandre seg. Det er litt rart at vi plutselig i disse dager har svar på alle livets gåter, mens man tydeligvis før internett kom bare famlet rundt i blinde.
Slik er det naturligvis ikke, og som man sier; besteforeldrene våre har så mye kunnskap at de kunne fylt opp bøker med de. Så det at vi har sett en eller annen person si at vi bør bruke kokosnøttolje for alt mulig, behøver ikke nødvendigvis å bety at det er sant. Visse bruker det i håret, og de drikker det, om ikke annet så har det mange funksjoner i hvert fall. Men problemet er at slike “mirakelkurer” plutselig ser dagens lys, etter at man ikke har pratet om det nesten noen gang. Da føler man at det er noe som er feil, at kanskje noen promoterer det og kan tjene penger ved å selge slike ting så mye som mulig. Det er vanskelig å fornekte at visse folk er veldig interessert i de siste trendene og følger de nesten slavisk. Det er bare å se på skjønnhetsbutikker og hva de selger i dag. Sortimentene deres er så ulike fra hva de har vært tidligere at det er nesten ikke til å kjenne igjen.
Det vil jo ikke si at ting ikke utvikler seg og at man finner nye ting som gjør en vakrere, men når en ser leppeplumpere og blyanter for å gjøre brystene til jenter og kvinner større, så føler man kanskje at det har gått for langt? Kanskje ikke, fordi det avhenger rett og slett på personen som mottar dette i sitt hode, og hvordan han eller hun reagerer. Så det er faktisk vanskelig å være for kritisk, eller det bør i det minste være det. Man kan kritisere selskap eller ulike bransjer, men det faktum at unge personer kjøper produktene kan peke på andre årsaker enn at de er lettlurte, noe som vi føler er veldig viktig å huske på. Ingen vil jo sløse hundrevis, eller tusenvis, av kroner på noe som ikke fungerer. Så alle har håp om at det de kjøper kan hjelpe de, spesielt med selvtilliten som mange sliter med.